De Zeeuwse Leertrein

04/04/14

Start pagina
Omhoog
Oorzaken
Studiedag leerkrachten

 

 

Beeld denken = een andere manier van denken.

Iedereen gebruikt het zelfde informatieproces. We nemen informatie op, dan gaat ons hoofd deze informatie verwerken en ergens opslaan. Vervolgens moet je de informatie weer kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld bij een proefwerk.

Iedereen gebruikt het zelfde informatieproces:

1.          Opsommingstekenopnemen

2.          Opsommingstekenverwerken

3.          Opsommingstekenopslaan/onthouden

4.          Opsommingstekengebruiken

Per persoon verschilt de voorkeur van het opne-
men, verwerken en onthouden van de informatie

(informatiesysteem):

1.          Opsommingstekenhoren (auditief)

2.          Opsommingstekenvoelen (kinetisch)

3.          Opsommingstekendenken (auditief digitaal)

4.          Opsommingstekenzien (visueel = beelddenken)

Denk aan het woord stoel. Wat zie je?

Zie je de letters S-T-O-E-L (auditief digitaal)

of zie je een plaatje van een stoel? (visueel).

Zie je een plaatje? Lees dan vooral verder!

 

 

‘Ik leer in beelden, jij onderwijst in woorden’ (boek)

Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen. Logisch, want de meerderheid van de mensen (±95%) leert auditief digitaal (via het gehoor). Slechts een kleine groep leert visueel. Tijdens de training ‘Ik leer anders’ leer je zelf de lesstof te vertalen naar woordbeelden zodat het wel binnen JOUW informatiesysteem past. Deze techniek leer je zelf toepassen binnen vier sessies! Jonge kinderen leren de techniek samen met hun ouders. Op verzoek bespreek ik de methode graag met de leerkracht op school.

 

Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijg je grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan je bij toetsing de informatie makkelijk terug vinden in je geheugen. Dit geeft ook rust in je hoofd.

 

Waar komt deze manier van denken vandaan?

Alle mensen worden geboren met een dominante rechter hersenhelft. Zij maken geen gebruik van taal. Baby’s lezen lichaamstaal. Door het bewegen van de armen en benen verkennen zij de ruimte om zich heen. Met klanken (huilen) maken zij duidelijk dat ze iets willen. Alles is gericht op het direct vervullen van een behoefte: primair denkproces.

Dan leert een kind praten. Taal gaat overheersen en kinderen gaan de wereld “beredeneren”. Rond het derde/vierde jaar gaat een kind in woorden denken: secondair denkproces. Een kleine groep maakt deze overstap niet. Ze blijven in beelden denken.

De rechter hersenhelft blijft dominant. De linker hersenhelft kan een achterstand gaan vertonen. Dit kan dus leerproblemen veroorzaken.

Primair-vs-secundair.png

Kinderen die primair in beelden denken, mogen vaak langer kleuteren omdat ze het “taalbesef”nog missen. Als beelddenken de oorzaak is, heeft langer kleuteren geen zin omdat het omslagpunt rond het derde/vierde levensjaar plaats vindt. Als kinderen nog heel bewegelijk zijn en niet kunnen stil zitten, is het misschien wel verstandig om een jaar te wachten met groep 3. Maar dat is uiteraard altijd aan de ouders. 

Erfelijk?

Bijna altijd herkent één van de ouders deze manier van denken. Beelddenken lijkt 50% erfelijk. Is gezinnen zien we vaak meerdere kinderen met dezelfde manier van denken.

Start pagina | Beelddenken | Faalangst | Ik leer Anders | Pesten

This site was last updated 04/04/14